Mullerthal Trail: een 3-daagse multi-cache

Ik ben Ruben (43) en kom uit Heerde. In de logboekjes stempel ik met mijn GC-naam gpols1. Op 12 augustus 2010 vond ik mijn eerste multi-cache Het Luntersche Buurtbos (GCN49P). Dat smaakte naar meer en enkele dagen later ging ik weer op stap. Zo had ik een nieuwe hobby te pakken wat al snel een gezonde verslaving werd. Heel veel trailtjes doe ik op mijn e-bike en er zitten dagen bij dat ik rond de 150 kilometer op een dag fiets. Maar ik wandel ook veel en zoek dan mooie multi’s uit liefst in de natuur.

In 2012 heb ik mijn eerste wandelmulti uitgezet (GC3X3TB – Tongerense Heide & Wisselse Veen) in de mooie natuur nabij het Veluwse Epe. In de jaren erna heb ik nog 4 wandelmulti’s gemaakt: GC4VQZX, GC5NR57, GC9RKV0 en GCA937M. Ook op vakanties zoek ik caches op de mooiste plaatsen en daardoor heb ik al mooie plekjes ontdekt waar ik zonder geocachen nooit gekomen was. Dankzij deze hobby heb ik geweldige vrienden gemaakt zoals de vriendengroep de 7 dwergen en de VGRE (Vrienden Geocaching Regio Epe) die ook af en toe een event organiseren.

En hoe kwam ik in het Mullerthal terecht? Het Mullerthal stond al lang op mijn verlanglijstje om eens heen te gaan. Al zoekende tussen de multi’s viel me de Mullerthal Trail 2 in het oog, 50 pittige wandelkilometers, dus echt iets voor mij. Het plan was gemaakt, dus even een hotelletje boeken en die kant op rijden.

De Mullerthal trail multi

Een lang weekend verbleef ik in een leuk pensionnetje in Echternacherbrück wat net over de grens in Duitsland ligt. Op loopafstand ligt Echternach wat een van de vele startpunten is van de Mullerthaltrail. Echternach is een mooie en historische stad die zeker een bezichtiging waard is. Op de eerste dag ging ik met de bus naar het plaatsje Mullerthal. De bussen rijden vaak en zo kon ik vlot vanuit Echternach naar het startpunt van de wandeling. Het mooie is dat de bussen in Luxemburg  volledig gratis zijn, dus geen gedoe met kaartjes. Ik kon gewoon achter instappen en meerijden, ideaal! En de auto…. die bleef alle dagen op de parkeerplaats bij het pension .

Er zijn 3 hoofdroutes in het Mullerthal en de multi loopt voor het grootste deel over de tweede route wat ook het meest spectaculaire gedeelte is. Deze multi maakt tevens een lus over een extra route C, waardoor het totaal op ongeveer 50 kilometer wandelen komt. Doordat ik met de bus op diverse plekken kon in- en uitstappen kon ik op elk punt afbreken en de volgende dag daar weer starten.

Dag 1: watervallen, smalle doorgangen en veel trappen

Toen ik uit de bus stapte in Mullerthal kwam ik na een kwartiertje wandelen langs een romantische waterval, de Schiessentümpel. Het is er behoorlijk toeristisch, dus wat het een hele uitdaging om een foto zonder mensen te maken, maar met veel geduld is dat uiteindelijk gelukt. De wandeling ging verder langs prachtige rotsformaties met soms hele smalle doorgangen. Sommige doorgangen zijn slechts 50 centimeter breed en aardedonker, dus een zaklamp is echt wel een must. In enkele doorgangen zitten trappetjes en is het erg smal en donker, maar maakte het avontuur alleen maar mooier.

Verder zijn er veel trappen op de route, dus veel hoogtemeters heb ik gemaakt. Ook de vele uitkijkpunten op de route zijn zeer de moeite waard met geweldig uitzicht over de rotsen en over de omgeving. En uiteraard vond ik zo nu en dan een geocache op de route (GC3XYZY en de Virtual GC9P6Q7). Wat mij opviel dat veel doorgangen en uitkijkpunten een naam hadden, zoals het labyrinth, Kohlscheuer en nog vele andere namen. Toen ik aan het gedeelte van de extra route begon kreeg ik met gestage regenval te maken en besloot ik om te stoppen en met de eerste de beste bus terug te keren naar Echternach. De extra route gaat door meer landelijk gebied met mooie bloesembomen en komt door een lange tunnel heen.

Dag 2: Een kerk in een Rots en veel bos

De volgende dag ben ik opnieuw met de bus terug gegaan om de het volgende gedeelte van de trail te lopen. Ik wandelde over de trail helemaal terug naar Echternach zodat ik niet meer de bus hoefde te pakken. Na enkele kilometers wandelde ik langs de Michelskirche, een prachtige kerk in een rots. Daar heb ik even pauze gehouden en uiteraard ligt hier ook een geocache (GC1XX9F). Ik vond het indrukwekkend om te zien hoe mooi de kerk in de rots is.

Na de pauze wandelde ik verder en kwam verderop langs de Einsiedelei, ook weer zo’n bijzondere rots met allemaal mooie beschilderingen. De route ging daarna voornamelijk door de bossen met hier en daar weer prachtige rotsformaties. Het begon weer flink te regenen, maar ondanks de regen heb ik de wandeling naar Echternach gewoon afgemaakt. Op het eind kreeg ik mooi uitzicht over Echternach te zien met de prachtige basiliek.

Dag 3: Rotsformaties

Op de laatste dag ben ik begonnen in Echternach dus toen ik eenmaal de bebouwde kom uitliep was het meteen flink klimmen maar wel met een hele mooie beloning, een gave canyon genaamd de Wolffschlucht. Voor het klimmen uit heb ik eerst een cache op een uitdagend punt gevonden (GC5C06). Na de klim kwam ik snel op een prachtig hoogtepunt bovenaan de Wolfsschlucht. Gigantische rotsformaties waarvan een rots met een markante spitse punt heel hoog. Een lange trap tussen een wand, nog meer mooie rotsen en een hoop puin leidde me naar boven waar meerdere uitkijkpunten zijn.

De canyon is daar ook heel mooi van boven te zien net als de weidse omgeving met zicht op Duitsland waar de rivier de Sûre de grens vormt. Verderop kwam ik een mooi theater tegen in een rots, ook weer heel bijzonder om te zien.

Via een weiland kwam ik uit in het mooie en schilderachtige dorpje Berdorf en een paar kilometer verderop wederom een gaaf hoogtepunt de Räuberhöhle. Dit is een groot rotsenpark met vele trappen en uitzichtpunten, de ene nog mooier dan de andere. Het hoogtepunt hier vond ik de Reiberhiel waar ik op zoek ging naar de geocache. Hiervoor moest ik via een steile ladder afdalen loodrecht naar beneden de diepte in. Het was er aardedonker, heerlijk koel en ontzettend gaaf. De geocache (GC25Y7F) had ik na lang zoeken niet kunnen vinden, maar dat maakt niet uit want het gaat immers om deze geweldige ervaring.

Ik wandelde verder en even later passeerde ik de Predigtstuhl, een prachtige rots in de vorm van een preekstoel die boven de weg hing. Daar ligt ook een geocache (GC9XNRM), maar die heb ik niet gezocht. Daarna daalde ik verder af en kwam ik weer uit in het plaatsje Mullerthal waar ik de route begon. Voor de cache moest ik nog een stukje doorwandelen over het stuk waar ik op de eerste dag begon. Dus opnieuw langs die prachtige waterval, dus nog een keer genieten.

Alles klopte perfect en ik vond een mooie munitiekist en met gejuich stempelde ik het logboek. Al met al was deze multi-cache één van de mooiste die ik ooit gelopen had en toch een ruime 50 kilometer gewandeld. Gezien de hoogteverschillen, uitdagende paden en de afstand een terecht terreinwaarde van 4,5. Met de bus ging ik weer terug naar Echternach en kwam er een eind aan deze zeer mooie trip.

De Mullerthal trail multi-cache: een bijzondere ervaring

Enkele gegevens over de Mullerthal Trail Route 2:

• D/T rating: 3/4,5
  • originele CO: René le Belge
  • huidge CO: Goofishon

Het Mullerthal is ook wel gekend onder de noemer Klein Zwitserland en is een prachtige route voor de goede wandelaar. Dit combineren met geocaches is voor een geocacher uiteraard dan ook meer dan de moeite.

Blog en foto’s gemaakt door Ruben Pols (gpols1).

11 gedachten over “Mullerthal Trail: een 3-daagse multi-cache”

1. Een prachtig en mooi reisverslag Ruben.Mijn topografische kennis is ook weer bijgeschaafd.Al met al prachtige route met geweldig mooie opnames.

Beantwoorden
  2. Prachtig verslag Ruben,van zo aan de foto’s te zien een prachtige multi.
    En ook schitterende foto’s.
    En leuk om je trip zo te lezen

Beantwoorden
  3. Wat een waanzinnige beleving! En hoe je het beschrijft wandel je zo met je mee. Zeker met de foto’s erbij! Ik denk dat nu velen deze op hun lijstje gaan zetten. Anders ik wel en hoop ik genoeg conditie en anders doorzettingsvermogen te hebben om de hele tocht te wandelen. En vooral die ene cache beneden in het donker te vinden dit is een flink ommetje geweest. En wat word je volgende avontuur?

4. Rubrn ik ben trots op jou. Fantastisch verhaal. Ook dat je vaak alleen op pad gaat en deze hobby doet.
    Als jong meisje denk 15 dat ik daar ben geweest. Prachtig gebied. Mooie foto’s. Vast een aanrader voor goede wandelaars en goede conditie.

Beantwoorden
  5. Super mooi verslag Ruben! En het mooiste van dit verhaal is dat we het al uit je eigen mond hebben gehoord! De foto’s zijn ook fantastisch om te zien! We hopen dat we nog mooie verhalen die je beleeft hebt met geocaching van je te mogen horen of lezen!

Groetjes André en Jeanet, 2 van je vele geocachevrienden!

6. Een mooi verhaal Ruben. Wat goed dat je je avontuur zo goed kan verwoorden. Ik doe het je niet na. Een aanrader voor iedereen met doorzettingsvermogen en een goede conditie
    Zeker vanwege de weersomstandigheden waar je mee te maken kreeg. Marianne en Klaas

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.