Geïnspireerd door een verslag op Facebook, van een team dat het helaas niet haalde, ontstond in de zomer 2016 tijdens een familiebijeenkomst om te laten zien dat wij ook zoiets konden doen: 15 landen in 1 dag.
Dat lijkt makkelijker dan het is, en toch lijkt het ook weer moeilijker dan het is. In feite is het niks meer dan in de auto stappen en langs een aantal caches rijden en die loggen. Alleen dan 24 uur lang.
Dit stukje gaat over de voorbereidingen. Een verslag van de tochten zelf kunt u op onze blogs en Facebook lezen. Ja u leest het goed, meervoud. In april 15 landen en in september 16 landen.
Stap 1: het idee
in 1 dag, in zoveel mogelijk landen een geocache vinden. Klinkt makkelijk, maar doe je een dag of 24 uur. 26 oktober beginnend in b.v. Griekenland geeft je 26 uur. Wij gingen voor 24 uur.
Stap 2: de route: welke routes zijn mogelijk, wat is de meest optimale route
Er zijn andere teams die de route gereden hebben. Natuurlijk kan je die route ook nemen, maar misschien zijn er veel betere routes. Misschien speelden er andere zaken mee toen die teams de route uitzetten.
Een goede en makkelijke planner is Google Maps, maar wel op een PC (Windows) en in een browser. Dan kun je tenminste makkelijk de route met de muis verslepen. Nadeel is dat je maar 10 tussenpunten kwijt kunt.
Op de tijdsduur moet je eigenlijk niet zo letten in Google Maps. Google gebruikt een algemeen, laag, gemiddelde. Van de andere kant, het is natuurlijk wel een goede indicatie.
Stap 3: de caches langs de route.
Als je 15 landen op een dag wilt halen, wil je niet uren gaan zoeken naar caches, en ook niet een cache zoeken die een uur omrijden tot gevolg heft.
Nee, je zit gebonden aan veelal saaie, soms zelfs vieze caches op snelweg parkeerplaatsen. Maar gelukkig liggen er ook wel mooie caches op de route. En die onthoudt je dan weer wel.
Hoe kan je de caches langs de route vinden?
Via geocaching.com kan je met User Routes werken en caches vinden, maar dat is volgens mij alleen voor Premium leden. En daar is het eerste probleem meteen, zijn er caches op de route die alleen voor Premium leden zijn, en zijn al je teamgenoten wel Premium member? Beetje lullig als je teamgenoten een cache niet kunnen loggen. Ik heb niet User Routes gebruikt, maar ben zelf gewoon de 2400 km (+ alternatieve routes) route afgegaan. Het makkelijkste is om eerst alle caches, waarvan je vindt dat ze voldoen, aan een List toe te voegen. Later ga je ze dan bestuderen en kan je ze verwijderen.
Bij het uitzoeken van caches kom je waarschijnlijk een nieuw probleem tegen: je kiest één van de weinige caches op de route, en die heb je toevallig al een keer gevonden terwijl je op weg was naar het zuiden tijdens je vakantie. Maar wat jij hebt, hebben wellicht je teamgenoten ook. Natuurlijk kan je een cache 2 keer vinden, maar telt dat dan echt? Wil je dat?
Een ander probleem kan zijn dat de meest optimale route helemaal niet kan, omdat er in dat gebied geen caches liggen. En aldus moet je je route aanpassen. Terug naar stap 2 dus, want een kleine verplichte afwijking in de route, kan betekenen dat een alternatieve route wellicht beter is.
Stap 4: caches uitkiezen
Stel je wilt 15 landen doen, dat zijn dus 15 caches. Stel je neemt leuke caches, of moeilijke caches, of caches verder van de weg. Stel dat die 10 minuten duren. 15 x 10 minuten = 150 minuten= 2.5 uur.
Dus 2.5 uur waarin je niet kan rijden, geen kilometers kan maken. Stel je neemt saaiere caches, maar wel makkelijker of dicht bij de snelweg, en je doet er maar 5 minuten over: 15 x 5 minuten: 1.25 uur, dus 1.25 uur meer om te rijden. Dat is toch gauw 125 kilometer verder.
Je zit bovendien waarschijnlijk 10 uur in het donker. Wil je in het donker een moeilijke cache doen, ergens in de bosjes gaan zoeken?
Nu we het toch over licht en donker hebben:
Stap 5: wanneer ga je?
Tuurlijk, het is lekker om in het licht te rijden, maar in de zomer, en vooral in het weekend, gaan er met jouw, nog een paar miljoen mensen extra de weg op, en natuurlijk willen ze precies op hetzelfde moment de grens over of dezelfde tunnel door. Mijn inziens: zomer: slecht idee.
Winter dan? Lekker 24 uur door de regen, of nog erger: hagel of sneeuw. Winter… geen goede tijd. Zelfs 24 uur regen is niet fijn, Je raakt veel vermoeider, natte kleren, natte caches, nat alles.
Dus de lente of de herfst. Niet te vroeg, niet te laat, niet als er net een week schoolvakantie is.
En dan de dag: doordeweeks of in het weekend? Doordeweeks lijkt mij uitgesloten; 2 x spits. Met wat geluk rij je dan net in de middle of nowhere, maar met wat pech loop je 30 minuten vertraging op, en dat is toch al gauw 50 kilometer minder ver.
Zaterdag of zondag… tja. Wij zijn nu 2 keer op zaterdag gegaan. De grootste drukte was in de ochtend. Maar dat ligt er natuurlijk aan waar je start: in Nederland, of ergens ver weg en rij je richting Nederland. Misschien is het op zondag rustiger. Ik weet het niet.
Je kunt natuurlijk eens kijken op Google Maps, kijk dan op zowel zaterdags als zondags naar de verkeersdrukte op de tijdstippen en locaties waar je tijdens de tocht ook denkt te rijden.
Als je zaterdags rijdt, vanuit Nederland, kan je zondag terug rijden, en kan je maandag weer aan het werk.
Stap 2: alternatieve routes,
Jawel, back to basic. Wat als je ergens niet naartoe kunt, wat als je je route wil omgooien, als je voor 14 landen i.p.v. 15 wilt gaan. En natuurlijk moeten er op die alternatieve routes caches liggen, en moet je die dus uitzoeken en bestuderen.
Had je dat al? Dan door naar stap 6.
Stap 6: de caches en gelijke etappes en tanken;
Je weet de route nu, en je hebt caches gevonden die weinig tijd in beslag nemen. Ik neem aan dat je niet alleen gaat. Ik raad aan dat je minimaal met zijn 4en gaat en dan rouleert in de auto: navigeren, rijden, slapen, slapen. Slapen is een beetje overdreven. Als je 4 x een kwartier slaapt is het denk al veel. Maar dat hangt natuurlijk ook af van de persoon, en van de auto. Maar goed, je wilt rouleren want je wilt fit blijven. Je bent op het einde van de tocht wel al 40 uur wakker. Dus wil je de route in gelijke stukken opdelen. Probeer stukken van max 2.5 uur te doen. Kijk dan meteen even naar je benzine/diesel verbruik. Je zult een aantal keer moeten tanken. Handigste (vond ik) was te tanken ergens daar waar ook een cache ligt. Als je wilt (en dat ook “eerlijk” vindt) kan er 1 tanken, en de rest gelijktijdig de cache zoeken en loggen.
Dus daar gaat je planning weer, laat je nou net een cache uitgezocht hebben waar geen benzinestation is en waar je wel wilt tanken.
Stap 7: meer voorbereidingen
Intussen moge het duidelijk zijn wat ongeveer de route is, welke landen aangedaan gaan worden. Natuurlijk kan je als een botte Nederlander je niet voorbereiden en gewoon gaan rijden, maar in bepaalde landen gelden andere verkeersregels. Uiteindelijk valt dat wel mee hoor, want je rijdt toch 95% van de tijd op de snelweg. De ANWB kan je netjes per land vertellen wat afwijkende regels zijn en hoe snel je mag rijden.
Tevens kan de ANWB je vertellen of je soms ergens tol moet betalen, of wellicht een vignet moet kopen, of wellicht beide. Ik kan je vertellen dat dat bijna overal is. Oostenrijk spant de kroon, Vignet + tol (Video Maut). Gelukkig kan je de meeste vignetten vooraf kopen en zijn ze ook voor een maand of een week geldigheid verkrijgbaar. Bij een week (10 dagen) moet je natuurlijk wel zeker weten dat je dan ook gaat. Natuurlijk kan je de vignetten ook aan de grens kopen of ter plekke betalen, maar als je dat weer 10 keer moet doen, en je daar 10 x 5 minuten mee verliest…..
Zelf hadden we een tolbadge voor Frankrijk (met 30 km door de juiste poort), Video Maut (op kenteken) voor de Brennerpas, Arlbergtunnel, Tauerntunnel, Karawankentunnel. Verder zou ik de vignetten bij de ADAC bestellen (De ANWB kan slecht 1 of 2 vignetten van de 4 leveren). Probleem is echter dat de ADAC ze alleen naar een Duits adres kan opsturen (geen t.a.v. jezelf bij dat adres neerzetten). De vignetten voor de overige landen kan je online op kenteken bestellen. Weet dus met welke wagen (=kenteken) je gaat.
Verder zijn geldige paspoorten/IDs en rijbewijzen handig. Eventueel een internationaal zorgverzekeringspasje (altijd handig op vakantie), en voor Bosnië een groene kaart (!!)
Je auto moet natuurlijk tiptop in orde zijn, dus je beurt zo plannen dat hij 1 of 2 weken voor de tocht valt. Meteen ruitenwissers controleren/vervangen, banden wat harder oppompen (4 volwassenen) en met genoeg profiel. Dan moeten er wat zaken aanwezig zijn: alcohol tester, veiligheidshesjes, gevarendriehoek, verbanddoos, etc. Ook hier; zie ANWB.
Dan wil je natuurlijk ook zorgeloos navigeren. Natuurlijk kan je het grote stratenboek kopen, maar toen ik dat voorstelde als backup, werd ik al hard uitgelachen door mijn teamgenoten. Dus gaan we elektronisch navigeren. TomTom, Waze, Google Maps, Navigon en zo zijn er nog meer. Veel navigaties werken alleen met internetverbinding en in Nederland werkt dat goed, maar tijdens een tocht waar je 14 keer de grens over gaat, is dat een slecht idee. Internet valt dan uit, en natuurlijk net op een moment dat je moet een keuze moet maken waar heen. Dus offline kaarten, b.v. van Navigon. Maar natuurlijk valt ook die telefoon net uit, terwijl je een cruciale afslag wel of niet moet nemen. Dus zorg voor een backup navigatie die gewoon aanstaat met de route, maar zonder geluid. Natuurlijk wil je ook nog lekker facebooken als je achterin zit, dus die navigatie moet je op je oude telefoons hebben draaien. Al die telefoons vergen wel wat stroom, dus moet er een 4-USB Autolader gekocht worden, of 2 als je 2 aansluitingen hebt in de auto. Dus heb je kabels nodig, en als reserve powerbanks. Dus moet je van tevoren bedenken hoe je die kabels een beetje kan wegwerken.
Stap 8: had ik al caches vermeld?
Route en caches zijn uitgezocht, maar had ik al gezegd dat elke seconde telt. Dus natuurlijk van elke cache de plaatselijke situatie bestuderen, navigatie coördinaten bepalen, spoiler pictures en hints opschrijven, plattegronden van de locatie, etc.
En de dagen voor vertrek de caches in de gaten houden, je wilt er niet ter plekke achter komen dat de cache er niet meer is, of de situatie veranderd is.
Stap 9; Kort checklijstje
Dit was ons lijstje wat we moesten doen en of meenemen:
Paspoorten/IDs geldig, rijbewijzen geldig, autoverzekering meerdere personen, reisverzekering een ieder, Groene kaart uitprinten, kenteken papier meenemen, contant geld om boetes te betalen en of hotel, klein geld WC’s, Navigatie systemen met juiste up to date kaarten, USB kabels, USB auto opladers, opgeladen werkende telefoons voor navigatie, time-lapse video, dashcam, genoeg internet mb’s om routeplanning te doen en files op te sporen en hotel te boeken en te loggen en facebook en blogs bij te werken met foto’s, power packs/ battery packs, auto benodigdheden per land, verkeersregels per land, verklaring in elke taal met wat je aan het doen bent, reserve sleutel auto, beurt auto, hesjes, gevarendriehoek, EHBO kit, alcoholtesters, vignetten, e-tickets, video maut, credit cards, bankpassen, tel. Nrs ANWB, pechhulp, reserve logboekje (eventueel petling), tools (pincet), hoofdlamp, zaklantaarn, hygiënische doekjes, water, handschoenen, eten voor ontbijt, lunch en avondeten (koud), drinken, thermoskan koffie, beters, snoep, droge kleding (voor als het regent), kleding volgende dag, toilet tas, paracetamol en evt. medicijnen, plaids (kan koud zijn achter in de auto, kussentjes, abo voor tracks, etc. etc. etc.
Stap 10: de tocht zelf
Ga je voor 13 landen dan is het een leuk uitje, 14 landen dan is het een leuke uitdaging, 15 landen dan is het doorwerken maar genieten, 16 landen dan is het keihard werken met militaire precisie, 17 landen…. stress.
Maak foto’s, het helpt je te herinneren.
Laat een tracker meelopen, leuk voor thuis en je kan het later analyseren.
Geniet, maar wel kort, uitgebreid genieten doe je maar in een 24-daagse vakantie. Rij snel, maar veilig.
Stap 11: de aftermatch
Tja, dan heb je 15 of 16 landen gevonden. Wat dan. Je valt in een gat. Je probeert je dagen weer te vullen met zinvolle dingen, misschien zelfs weer 100% werken tijdens werktijd. Alles dat er nog rest is wat verslagen schrijven. Of misschien dagdromen om nog een keer te gaan, en nog 1 extra land te halen……
Het verslag van onze 24 uren geocaching challenge kan je nalezen in onze blogs.
15 landen in april 2017 | http://tourdeeurope2017.blogspot.be/ |
16 landen in september 2017 | http://tourdeeurope2017v2.blogspot.be/ |
Mijn eerste blog die ik lees op geocachen.nl en onmiddellijk eentje die me zin geeft om aan de slag te gaan. Bedankt.
H