Geocaching rondom de Kraaijenbergse plassen: De Bermudadriehoek

Wij zijn Denice en Jean-Paul en wij loggen met onze team naam DSJP. Dankzij een kennis die ons in 2021 tipte om geocachen te proberen, zijn we het avontuur aangegaan en we waren meteen verkocht! Nadat we de app hadden geïnstalleerd en een account aangemaakt, kwamen er direct een paar lokale traditionals tevoorschijn op de kaart. Zo vonden en logden we op die dag onze eerste geocache. Een eenvoudige maar goed gecamoufleerde magneet cache (GC63QYV) op een plek waar nogal wat muggles voorbijkomen. Onze missie werd dan ook een stuk spannender toen we vastberaden waren om het ongezien te doen. Die dag klikte het bij ons. We hadden nu niet alleen een goede reden om te wandelen, maar we gingen ook op pad met een doel. Niet wetende wat voor een mooie locaties we in de komende jaren zouden bezoeken.

We zijn inmiddels een paar jaar verder en hebben al bijna 600 caches gevonden! Daar zijn we zelf trots op maar we zijn ons er ook bewust van dat we nog maar groentjes zijn. Ondanks dat hebben we toch de moed verzameld om een route als deze op te zetten.

Hoe het idee ontstond

Anderhalf jaar geleden hadden we onze eerste mini-multicache geplaatst (GCA419K) en dat beviel zo goed dat het naar meer smaakte. Niet veel later begonnen we na te denken over het uitzetten van een eigen mystery route. Ondertussen hadden we zelf al meerdere mysteries opgelost en inspiratie opgedaan. Daarmee hebben we veel geleerd over wat er allemaal mogelijk is met een mystery-cache. We hadden al ervaring met het plaatsen en onderhouden van een aantal traditionele caches. De één met meer succes dan de ander.

Maar het maken van een mysteriecache was voor ons nog onbekend terrein. Daarbij had Cuijk nog geen geo-art en het gebied van de Kraaijenbergse plassen was vrijwel leeg. Dus was de keuze snel gemaakt om daar iets mee te doen. Een spannende uitdaging die uiteindelijk behoorlijk uit de hand zou lopen…

Programmeren met puzzels: pittig maar haalbaar

Met de route in gedachten begonnen we puzzels uit te werken. We hadden nog geen definitief aantal want dat kwam later pas toen we besloten een kleine geo-art van 13 punten te maken. Ons doel voor nu was in ieder geval om een serie visueel aantrekkelijke, uitdagende en vooral originele puzzels en games te bedenken. Het liefst zonder de geocaching toolbox te gebruiken.

We hebben een paar variaties van decoders bedacht, codekrakers en andere gekke manieren om een coördinaat te verbergen. En tijdens dit proces zijn er ook een flink aantal puzzels afgevallen. Eén daarvan was Secret Agent (GCADTZV), deze hebben we als losse mysteriecache gepubliceerd. Deze stond qua thema al genoeg op zichzelf en was misschien net iets te pittig om voor deze route te gebruiken. We waren daarbij ook nieuwsgierig naar hoe het zou verlopen bij een mysteriecache, hoe het was om te onderhouden en hoe mensen zouden reageren. Dit was voor nu even een zoethoudertje om door te gaan met de Bermuda serie.

We hadden ieder onze eigen favorieten dus het laten afvallen van de andere puzzels was soms een pittige keuze. Maar het was ook een proces van testen, doornemen, vergelijken en veel aanpassen. Sommige puzzels waren lastiger dan anderen. Niet alleen om te maken maar ook om er een passende vormgeving bij te bedenken.

Zo hadden we bijvoorbeeld een aftellende klok als puzzel bedacht. Stap twee is bedenken wat voor soort klok? We waren het er snel over eens dat een Nixie Tube klok een mooie keuze zou zijn vanwege de retro en steampunk-achtige uitstraling. Het is gewoon net wat interessanter en spannender dan een digitale klok. Maar dan moet de klok nog gemaakt worden. Er waren wel Nixie tube foto’s te vinden en zelfs uitsneden van de getallen 0 t/m 9 maar het was allemaal onbruikbaar voor ons doel. Dus hebben we in Photoshop alles volledig nagebouwd en onze eigen letter set van de getallen 0 t/m 9 gemaakt. Daarna was het een kwestie van een script samenstellen dat de rest van het werk doet.

We hebben onze puzzels oneindig getest. Sommige misschien wel meer dan honderd keer. Niet alleen om de functionaliteit te testen, maar ook de logica en flow. Die niet meteen duidelijk hoeft te zijn maar uiteindelijk wel tot een oplossing moet leiden. Het was best lastig om in te schatten wat te makkelijk of te moeilijk is? Als je een puzzel tientallen keren hebt getest en gespeeld vlieg je er zo doorheen. Terwijl een ander er misschien urenlang gefrustreerd mee aan het vechten is. Het is natuurlijk niet onze bedoeling om het een vervelende ervaring te maken. We hebben geprobeerd om de puzzels pittig maar haalbaar te maken.

Locaties scouten rondom de Kraaijenbergse plassen

Onze Bermuda route is geplaatst rondom de Kraaijenbergse plassen. Een enorm en prachtig watergebied verspreid over Cuijk, Linden en Katwijk. De route neemt je mee naar onze favoriete plekjes. Onderweg kom je in de zomer tientallen soorten bloemen tegen en verschillende wilde dieren zoals paarden, buffels, herten, ooievaars en fazanten. De natuur rondom de Kraaijenbergse plassen is zo mooi dat de diverse uitstapjes voor het zoeken naar locaties, stuk voor stuk mooie wandelingen waren waarbij we elk moment hebben genoten van de omgeving. We zijn in de winter begonnen met het uitzoeken van locaties zodat we konden zien hoe de begroeiing zich in de lente ontwikkelde. En dat was deze natte lente vrij extreem. Dat heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat sommige locaties afvielen. Want wat er in de winter goed uitziet, kan in de lente vol met brandnetels staan.

Het meest lastige van het uitzetten van deze route was het vinden van locaties die muggle-vrij zijn. Dat is in de meeste gevallen gelukt, hoewel je in een toeristisch gebied als dit altijd wel met muggles te maken hebt. Zo hebben we op het laatste moment twee locaties laten afvallen omdat we het toch te riskant vonden. Het laatste wat we willen is dat de route uit elkaar valt omdat er een cache verdwenen is. Onze ervaring is inmiddels ook dat als een cache eenmaal door een muggle wordt gevonden, de kans groot dat deze na herplaatsing opnieuw verdwijnt. Dat is ook de reden waarom we de camouflage van de caches extra serieus hebben genomen. Het uitzoeken van een locatie voor de bonus was misschien nog het moeilijkst. We zijn een hele week op pad geweest op zoek naar een goede locatie. Een locatie die in de winter en zomer de gelegenheid biedt om ongezien in alle rust te loggen.

Thema en verhaallijn: De Bermudadriehoek

We zijn eerst begonnen met het functioneel maken van de puzzels. Daarna zijn we gaan zoeken naar een thema voor deze serie. Onze werktitel in het begin was Het Rariteitenkabinet. Het zou zelfs de Twilight Zone kunnen heten. Het zijn allemaal gekke verhalen die samen een grappige mix van avonturen vormen. De definitieve titel was snel bedacht toen we besloten een geo-art van deze serie te maken. Omdat de Kraaijenbergse plassen zo groot zijn, was er ruimte voor een geo-art driehoek. Een driehoek van twaalf punten en een gecentreerd bonus punt. Dus dertien in totaal. Een ongeluksgetal wat perfect aansluit op het onheilspellende thema dat we hadden gekozen: De Bermudadriehoek.

De serie begint op reis met Columbus die de weg kwijtraakt in de Bermudadriehoek. Vanaf daar neem je als speler het roer over en begint een reis vol spanning en avontuur. We hebben er bewust voor gekozen om niet alle spellen in scheepsvaart/piraten thema te maken. Op deze manier konden we het thema in zijn geheel breder trekken en waren we minder gebonden aan regels. Dat gaf veel vrijheid om invulling te geven aan de lay-out van puzzels. Waar we tot op het laatste moment aan gewerkt hebben.

Twilight Zone is trouwens een thema waar we onze Vortex puzzel op hebben geïnspireerd. Compleet met een jaren 60 televisie in zwart wit.

Symboliek, referenties en verborgen details

De puzzels en verhalen zitten vol met verborgen referenties en details. Mystery #9 in de reeks is een puzzel met katten. Dat is geen toeval… Net als dat #7 (interval) een rustpunt in het midden op de route is, en tijdens het de puzzelen. De bonus puzzel van Mystery #13 heeft één ontbrekend vlak in het midden dat je moet dichtspelen. Namelijk vlak nummer 13. Nummer 44 komt ook vaker voor. Niet alleen in een van de puzzels maar ook in alle virtuele coördinaten van de serie. De floppy-disc van puzzel #12 is 1,44 MB. En als je 13 spiegelt krijg je 31. Tel dat op bij 13 en… nou ja, Evert-Jan uit een van onze verhaaltjes is er in ieder geval van doorgedraaid. We refereren ook in meerdere puzzels naar sterren en de maan. In een van de verhalen wordt bijvoorbeeld verwezen naar de sterren die in het sterrenbeeld van het bijbehorende symbool staan. Ook diverse verwijzingen naar middernacht, naar oude en nieuwe mythes en nog veel meer. En als extraatje zit er ook een “bug” verstopt in de serie die je kan rapporteren als je de puzzel hebt opgelost.

Ook hebben we de Mysteries voorzien van leuke volksverhalen als inleiding. Geïnspireerd op het werk van Herman Pieter de Boer (De vrouw in het maanlicht). Gekke korte verhalen met soms een vreemd moraal. Een perfecte combinatie voor deze vreemde en soms donkere serie die ook af en toe een nostalgisch uitstapje maakt.

Caches bedenken, maken, testen en plaatsen

Met 13 Mysteries kom je ook voor de keuze te staan wat voor een caches je gaat maken hoe je deze gaat verstoppen? Je kan voor het gemak van een PETling route gaan, waar niks mis mee is. Of je gaat voor variatie. Maar variatie wil ook zeggen dat je 13 keer een andere cache moet maken. En in ons geval ook verschillende soorten logboekjes en logrollen. Wij hebben voor de laatste optie gekozen maar dat heeft er ook voor gezorgd dat we veel meer werk hadden aan alles. Dat hebben we voor lief genomen en daar zijn we achteraf toch blij mee. We hebben per locatie bekeken wat de beste verstopmethode zou zijn en hoe we de caches zo goed mogelijk konden camoufleren. Sommigen zijn echt hidden in plain sight.

Omdat het lastig is om grote en gedecoreerde caches te verstoppen in een toeristisch gebied, hebben we bewust gekozen voor kleinere onopvallende caches zonder thema. De bonus is waar het thema weer terugkomt en de cirkel (of driehoek) weer rond is.

Het maken van de caches was een avontuur op zichzelf. We hebben vele ritjes gemaakt naar winkels en diverse webwinkels bezocht om te zoeken naar de juiste materialen en onderdelen. Daarna de caches in elkaar zetten met het nodige zaag-, schuur- en schilderwerk. Passen en meten op de locaties, kijken hoe het er uit ziet en vervolgens weer terug naar huis om de nodige aanpassingen te doen.

Toestemming en publicatie

Met al het werk wat we hierin hebben gestopt, willen we niet het risico lopen dat er caches worden geruimd. Om dat te voorkomen is het dus belangrijk om officieel toestemming te krijgen. We zijn voordat we begonnen met het zoeken naar locaties eerst op de koffie geweest in het Gemeentehuis om onze plannen voor te leggen. Daar ontstond ook spontaan het idee om een kleine serie voor de Gemeente Land van Cuijk te plaatsen. Een Multi, een Mystery en een Traditional. Ondanks dat we vol in de voorbereiding zaten van de Bermudadriehoek, besloten we deze drie caches voorrang te geven. Het was ons plan om de Bermudadriehoek in de lente te lanceren maar dat hebben we om deze reden vooruit geschoven. Wat ons ook wat meer tijd gaf voor de afwerking van de puzzels en caches.

De omgeving rondom de Kraaijenbergse plassen is een mix van particuliere grond, natuurgebieden van Brabants Landschap en gebieden van Gemeente Land van Cuijk. We hebben bij het uitzoeken van de locaties de kaart van Brabants Landschap ernaast gehouden om te voorkomen dat we caches gingen voorbereiden waar we later geen toestemming voor zouden krijgen omdat het beschermd gebied is. Alle caches zijn dus verstopt in gebieden die eigendom zijn van Gemeente Land van Cuijk. Met twee grensgevallen waarvan Brabants Landschap op de hoogte is. We hebben alle info netjes in één Excel overzicht gezet om zo compleet in te dienen bij ons contactpersoon van de gemeente. Dat maakte het hele proces van toestemming vragen een stuk sneller. En zo kregen we binnen enkele dagen akkoord op alle 13 locaties.

We willen ook reviewer Westpointer bedanken voor het soepele en snelle verloop van de publicatie. We hadden al veel geleerd van onze Secret Agent Mystery. We wisten dus ook beter hoe een Mystery ingediend moest worden: met gedetailleerde uitleg van de puzzel, de oplossing en de verstopmethode van de cache zelf. Na het indienen van onze complete serie stond deze de volgende dag al online en dat was voor ons een magisch momentje. Heel gaaf om in één keer je eigen geo-art op de geocaching kaart te zien staan!

De vuurdoop

Een serie Mysteries uitzetten in een toeristisch gebied tijdens het hoogseizoen. Dat was dapper of dom, of misschien wel allebei. Aan de andere kant was het wel meteen een goede test voor de caches om te kijken of ze ook echt “muggle proof” zijn. We hadden dus eerst gepland om de serie in de lente te publiceren maar dat hebben we doorgeschoven naar de zomer. We wilden wel dat de caches nog ruim voor het einde van de zomer online zouden komen. Zodat iedereen kon genieten van het mooie weer en de prachtige omgeving die op dat moment vol in bloei staat.

De eerste week was een soort achtbaan. We waren ook verbaasd hoe snel de eerste logs binnenkwamen. Binnen een dag was het eerste podium al gevuld! Op dag twee moesten we halsoverkop een kapotte cache vervangen. Dat is gelukt maar je bent dan ook meteen bezorgd over de andere 12 caches. Het is ook moeilijk om een nieuwe serie los te laten na publicatie. We zijn de eerste twee weken bijna dagelijks de hele ronde afgegaan om te kijken of alles goed was afgesloten en teruggeplaatst. En natuurlijk telkens weer de bonus bezoeken om te controleren of alles nog compleet en in orde is.

We hoopten natuurlijk op positieve reacties maar we zijn best wel overdonderd over hoe leuk iedereen het vindt. We krijgen veel mooie complimenten en het is ook leuk om te lezen dat iedereen zo zijn persoonlijke favorieten heeft. Waar de een veel moeite heeft met een specifieke puzzel, is dezelfde puzzel een favoriet van de ander. Het is dan ook erg leuk als CO om de logs terug te lezen! Dat maakt het voor ons meer dan waard om dit te doen!

Zelf op zoek gaan naar de Bermudadriehoek

13 fantastisch leuke puzzels liggen op jou te wachten om opgelost te worden. Eenmaal je jou doorheen deze pittige puzzels hebt geworsteld kan je op weg naar de Kraaijenbergse plassen om op zoek te gaan naar de 13 caches. Verwacht je aan een route van ongeveer 15,5 kilometer, de eerste cache kan je hier terugvinden: GCAVM2T

1 gedachte over “Geocaching rondom de Kraaijenbergse plassen: De Bermudadriehoek”

  1. Toevallig verleden week dit rondje gedaan.
    Erg leuk en mooi rondje, bedankt
    En geslapen bij de Valken, ook prima.

    Groetjes van AppieEnJoke, uit Delft.

    Beantwoorden

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.