Graag stellen wij ons eerst kort voor, onze teamnaam is 2gether6. Deze is ontstaan doordat wij, Karina en Henri, een samengesteld gezin vormen met in totaal 4 kinderen. Zo zijn we “samen met z’n 6-en” wat de basis is voor onze teamnaam.
Naarmate we meer geocaches gevonden hadden, en ons wat meer “thuis” begonnen te voelen in deze hobby, ontstond de behoefte om zelf een geocache uit te gaan brengen. Dit werd Als de Pieper gaat (GC74TAJ), gerelateerd aan onze interesse voor de hulpverlening en hulpverleningsdiensten. Vervolgens wilden wij ook graag een serie caches maken speciaal voor kinderen, omdat onze kinderen geocachen ook leuk vinden en vooral omdat er niet ontzettend veel series speciaal voor kinderen zijn. Dit werd de serie storm in het Knoesterbos (GC88DXM).
Tijd voor een geo-art: de Helikopter
De volgende stap die we ooit wilden maken is het plaatsen van een geo-art. Met het uitbrengen van de Helikopter is deze wens in vervulling gegaan. De aanleiding was een bezoek van de traumahelikopter aan onze woonplaats Stadskanaal. Ineens was daar het idee om de helikopter als figuur te gaan nemen voor onze geo-art.
Aangezien het voorjaarsvakantie was hadden we tijd om een eerste verkenning te doen, hiervoor werden online een aantal tekeningen van helikopters opgezocht en werden er wat stippen op papier gezet om te kijken of het haalbaar was een herkenbare figuur te laten ontstaan. De ideeën werden gedeeld met team TEAZC. Dit team bestaat uit de ouders van Henri, die ook veel plezier beleven aan het geocachen. Zij waren meteen enthousiast en gaven het advies: uitwerken! Dit was het begin van een ontzettend leuk proces waardoor de voorjaarsvakantie opeens in het teken van de helikopter stond.
De volgende stap was het zoeken naar een mogelijke locatie. Via Google Maps en Streetview werd er vanaf satellietbeelden gekeken naar locaties in de omgeving van onze woonplaats Stadskanaal waar wegen zijn met relatief veel bomen, als mogelijkheid om een serie caches aan/bij te verbergen. Uiteraard moest dit ook een “leeg” gebied zijn op de geocache kaart. Al vrij snel leek de omgeving rondom Nieuwediep, Gieterveen hier zeer geschikt voor. Een verkenning op de website van de gemeente Aa en Hunze leerde ons dat het plaatsen van geocaches in deze gemeente in het algemeen toegestaan is.
Vervolgens moest de geo-art vanaf een stippentekening op papier op de digitale kaart terecht komen. Hiervoor werden de mogelijkheden voor het maken van een nieuwe kaart in Google Maps handig gebruikt. De geplaatste punten op de kaart zijn simpel te verslepen zodat al snel de contouren van de helikopter zichtbaar werden. Door wat stipjes naar inzicht nog wat te verschuiven was de geo-art qua ontwerp klaar. En niet geheel onbelangrijk, bij deze eigen kaart in Google Maps zijn de coördinaten van de geplaatste punten af te lezen.
Wat dat betreft is dit voor ons de ideale manier om de geoart vorm te geven gebleken.
In deze kaart werd ook een beoogde route uitgezet.
Puzzels, locaties en cachecontainers: een helse voorbereiding
Ondertussen werd er ook nagedacht over de invulling van de puzzels. Wat van begin af aan duidelijk was dat we een aantal uitgangspunten hadden. Er moet variatie in de puzzels zitten, er moet een link zijn met het thema en het moet qua moeilijkheid een niveau hebben dat iedereen er uit moet kunnen komen. Aan het einde van de voorjaarsvakantie werd de zaterdagmiddag gebruikt om de coördinaten van locaties te gaan bepalen aan de hand van de route die we in Google Maps digitaal hadden uitgezet. Hiermee kregen we de uitkomsten van de puzzels in onze handen zodat de verschillende ideeën qua puzzels uitgewerkt konden worden en de daadwerkelijke puzzels ontstonden.
In deze fase werd er door ons ook nagedacht over de vormgeving van de caches. Al snel was duidelijk dat we met petlings wilden gaan werken én dat we deze aan de boom wilden bevestigen. Opeens stond het idee om er een houten schildje achter te maken. Aangezien er op de school waar Henri werkt de beschikking is over een laserapparaat ontstond het idee om deze schildjes te voorzien van een herkenbaar plaatje, een logo van geocachen én een waarde voor de BONUS.
Ondertussen had de vader van Henri een idee voor de vormgeving van de BONUS in de vorm van een schitterend object. Door zijn achtergrond als timmerman en docent bouwkunde namen wij dankbaar de hulp aan dat hij de BONUS vorm zou geven. Gaandeweg dit proces ontstond het idee om ook de BONUS nog een “extraatje” te geven door het aanbrengen van een landingsplatform en het gebruik van een TB-code om een
soort van mini TB hotel aan te brengen in de BONUS onder de titel “TB hangar” .
De eerste digitale geocache pagina’s worden ingericht en de layout krijgt zijn vorm. Een periode van vele plezierige, digitale uurtjes breekt aan. Afbeeldingen worden gezocht, gemaakt, bijgesneden en geplaatst.
Checkers worden aangemaakt en ingericht. De coördinaten van de helikopter vanuit onze eigen Google Maps kaart worden afgelezen en ingevoerd zodat alles straks ook als helikopter op de kaart komt te staan. De puzzels worden nogmaals nagelopen, de pagina’s allemaal nog eens stuk voor stuk gecontroleerd. Dan is daar een spannend moment: krijgen we groen licht van de reviewer(s)? Dit proces ging erg vlot, binnen enkele uren weten we dat alle moeite niet voor niets is geweest. Alle locaties en pagina’s zijn in orde.
Met het goedkeuren van de pagina’s gaat ook de laatste week in, want we hebben een datum aangegeven waarop de helikopter zal gaan landen. In deze laatste week wordt er door ons samen met team TEAZC gewerkt aan de fysieke caches. De schildjes met gelaserde opdruk krijgen een afwerking laag, de logboekjes voor in de kokers worden gemaakt en in de kokers gestoken. De houdertjes voor de kokers worden op maat gemaakt en voorzien van een gat. Het helikopterplatform en de voorkant van het TB gedeelte wordt gelaserd.
Een brief voor aanwonenden wordt geschreven en geprint.
De caches mogen het veld in
Al snel is het zaterdag 27 maart, de dag dat wij voor de 2e keer het rondje van de helikopter zullen gaan doen. Dit keer niet om te meten maar om de caches te plaatsen. Bij aanwonenden die in de omgeving van caches wonen bezorgen wij een brief. Voor ons een belangrijk onderdeel van dit proces zodat de omwonenden weten waarom er mensen in de omgeving zullen stoppen bij bomen, hier iets zoeken / doen en weer doorgaan. Wanneer alle 50 schildjes en kokers zijn geplaatst is het als laatste de beurt aan de BONUS. Nadat deze opgehangen is vindt de eerste landing van de helikopter op zijn platform plaats. Een mooi moment, waarop de serie definitief helemaal AF is. En wat zijn we er blij mee, het is helemaal geworden zoals we het voor ogen hadden.
Zondag 28 maart, rond 09:30 is het moment daar, de helikopter zet de landing in op de geocache-kaart (bonus: GC97N0E). Al binnen een minuut of 20 is daar het eerste teken dat de landing geslaagd is, de eerste FTF komt bij ons binnen. Uiteraard hebben wij team Puimannetjes van harte gefeliciteerd met hun eerste FTF van de serie. Niet veel later verschijnen er meer logjes van diverse teams die de helikopter aan het (be)zoeken zijn. Dit bleek het begin te zijn van een dagelijks stroom bezoekers die hun helikopter graag in gele smileys willen omzetten. Als je ook deze tocht wil maken, verwacht je dan aan een tocht van 17,5 kilometer. Onderweg moet je de gegevens van de bonus verzamelen.
Ook proberen we dagelijks de hulpvragen, die er vanzelfsprekend soms zijn bij het puzzelen, zo snel mogelijk te beantwoorden. En wat hebben wij al veel mooie, positieve reacties gelezen van mensen die enthousiast zijn over de puzzels en de serie in zijn geheel. Elke keer maakt het ons weer blij, dat er zoveel waardering is voor dat wat je bedacht en gerealiseerd hebt. Naast het plezier wat we zelf hebben gehad bij iedere minuut van het proces van idee tot realisatie is dat toch ook waar je het voor doet. Iets mogelijk maken waar anderen van genieten, plezier aan ervaren.
Wij hopen dan ook dat de helikopter nog lang op deze plaats blijft, te vinden zal zijn op zijn
platform en vooral dat er nog heel veel mensen plezier aan mogen beleven.
Mooi verhaal, hoop m ooit te mogen doen….